Thursday 26 July 2012

SOAL HATI . . .


Assalamualaikum sahabat-sahabat . .
Trime kasih skali lagi buat yang sudi membaca blog yang tak seberapa ni.
entry kali ni sekadar meluahkan apa yang dirasakan oleh kebanyakan daripada kita. . iaitu SOAL HATI . .


Siapa yang tahu isi hati seseorang ? Siapa yang dapat menyelami seberapa dalamnya hati seseorang ?  Bila kita lihat seseorang tersenyum apakah dia  benar-benar bahagia ?  Bila seseorang menangis adakah itu bererti dia sedang bersedih? Adakah keadaan adalah seperti apa yang kita lihat?
HATI . . tidak ada seorang pon yang dapat meneka sedalam mana hati kita sendiri. Kadangkala kita sendiri tidak memahami apa yang ada di dalam hati kita. Apa yang kita lihat di luar belum tentu itu mencerminkan apa yang ada di dalam hati. Bukan bererti perlu hipokrit, tetapi kadang-kadang orang lain tidak perlu tahu apa yang sebenarnya yang kita rasakan saat itu. Apabila kita bahagia tidak perlulah memperlihatkan seberapa bahagianya kita secara berlebihan kepada orang lain.  Ketika kita bersedih tidak perlu juga mereka tahu seberapa sakit yang menimpa kita sehingga kita berasa sedih.

"CUKUPLAH ALLAH MENJADI PENOLONG KAMI DAN ALLAH SEBAIK-BAIK PELINDUNG"

Apabila pada suatu saat hati kita begitu bahagia, seolah-seolah ingin tersenyum sepanjang saat. Ya, di situlah ada hati yang sangat berbunga-bunga kerana mendapat apa yang sangat diingini selama ini.


Tetapi kadang2 pada suatu saat kita ingin menangis kerana kesedihan yang ada di dalam hati, namun tidak ada siapa pun yang tahu tentang itu. Hanya Allah dan kita sahaja yang tahu. Hanya Allah tempat kita kembalikan semua rasa di dalam hati, hanya Allah pengubat sakit & hati yang lara. Hanya dengan mengingati Allah kita berusaha menenangkan hati ini. Dan pada saat itu jugalah tidak ada seorang pon yang memahami perasaan yang ada di dalam hati kita.
Subhanallah walhamdulillah walaa ilahhaillallah walluhuakbar walaahaulawalaquwwataillabillah ... rangkaian kalimat ini yang membasahi bibir kita, menggetarkan hati yang sedang kita pupuk kembali , menemani butiran air mata yang menitis dari kelopak mata.

Sabda Rasulullah s.a.w : “ Perbanyakkanlah membaca Laa Haula Walaa Quwwata Illa Billah kerana sesungguhnya bacaan ini adalah pengubat kepada 99 penyakit, yang mana penyakit paling ringan adalah kebimbangan” (Riwayat Al-Uqaili melalui jabir r.a)

Hasbunallahu wa ni’mal  wakiil ni’mal maula mani’man nashir

Ya Rabb ..

Semua datangnya dari Engkau dan semua akan kembali kepada Engkau, maka aku serahkan semua rasa ini kepadaMu Ya Rabb . . Kuatkanlah aku menghadapi setiap ujian yang Engkau berikan, Ikhlaskanlah hati aku untuk menerima setiap takdir yang Engkau tuliskan kepada aku.

Hanya Engkau Ya Rabb yang mengetahui dengan benar dalamnya hati aku maka aku memohon tuntunlah diri ini untuk tetap berada dalam kebenaranMu . Amin Allahumma Amin. . .






siLa-siLa lah kOmen yE .. i'll aPpreciAte iT ! :)

No comments:

Post a Comment

mY nOtE . .


pEsanAn kU ^^ ♥

byE byE ... (=^___^=)